Warszawa, 20 marca 2017 r.
Szanowni Państwo,
Dyrektorzy i Nauczyciele,
zgodnie z art. 4a ustawy z dnia 7
września 1991 r. o systemie oświaty[1] szkoły
i placówki zapewniające uczniom dostęp do internetu są obowiązane podejmować
działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić
zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i
aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
O doborze konkretnych środków i form
realizacji litery przepisu 4a decyduje dyrektor szkoły, ponieważ zgodnie z
ustawą o systemie oświaty (art. 39 ust. 1 pkt 3), sprawuje opiekę nad uczniami
oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne
działania prozdrowotne.
Zapis ten
utrzymano również w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe[2] (art.,
27). Ponadto w art. 1 pkt. 21 tej ustawy podkreślono,
że system oświaty zapewnia w szczególności upowszechnianie wśród dzieci
i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec
zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii
informacyjno-komunikacyjnych, i sytuacji nadzwyczajnych.
W związku z niepokojącymi doniesieniami dotyczącymi pojawiających się zagrożeń w internecie zwracam się z uprzejmą prośbą o zwrócenie szczególnej uwagi na poniższe informacje.
Jednocześnie proszę o zorganizowanie spotkań z rodzicami i uczniami, podczas których możliwe będzie omówienie kwestii dotyczących bezpiecznego korzystania z zasobów internetu przez uczniów.
Gry komputerowe to bardzo popularna
forma rozrywki dla dzieci i młodzieży. 60% dzieci w wieku 4-14 lat używa
komputera do grania[3], a 94%
nastolatków
w wieku 12-17 lat gra w gry wideo[4].
Gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie.
Jednak nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do uzależnienia.
W naszym kraju
wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan-European Game
Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez
producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu
świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Symbole PEGI znajdują się na
opakowaniu gry. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18
lat, nadane zgodnie z zawartością gry
i poziomem rozwoju młodego użytkownika. Na stronie internetowej www.pegi.info
można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową.
W systemie PEGI
poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie
szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy
hazard. Przed zakupem gry warto zapoznać się
z jej klasyfikacją, aby podjąć przemyślaną decyzję.
Gry zawierające
agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji
u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym
sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.
Media donoszą o
nowej grze pn. „Blue Whale Challenge” czyli „niebieski wieloryb”, która
pojawiła się w internecie i zagraża życiu dzieci
oraz nastolatków. Z doniesień medialnych wynika, że początek gry miał miejsce w
Rosji, gdzie już ponad setka młodych internautów popełniła samobójstwo.
Z doniesień mediów
wynika, że gra jest bardzo popularna i wzbudza zainteresowanie młodych
internautów. Psychologowie ostrzegają,
że szczególnie narażone na udział w grze są osoby o niskiej samoocenie
i poczuciu własnej wartości.
Z informacji
uzyskanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wynika,
że aktualnie Prokurator Okręgowy w Szczecinie prowadzi śledztwo w sprawie
usiłowania doprowadzenia trójki małoletnich do targnięcia się na własne życie
pod wpływem wspomnianej gry.
Mając na uwadze
powyższe informacje zwracam się z prośbą o podjęcie działań zmierzających do
zapoznania rodziców z zagrożeniami płynącymi
z uczestnictwa we wspomnianej grze, szczególnie tymi tragicznymi. Warto
podkreślić, że nie wszystko, co pojawia się w internecie, chociaż modne,
jest bezpieczne i rozsądne. Podejmowane działania nie powinny w żaden sposób
przyczyniać się do reklamy wyżej wymienionej gry wśród dzieci.
Proszę również,
aby podczas spotkań z rodzicami zachęcać ich do rozmowy
z dzieckiem, omówienia jego aktywności w internecie, dopytania o ewentualne
problemy, z jakimi być może się boryka. Dodatkowo istotne jest, aby zwrócić
uwagę na zachowanie ucznia w ostatnim czasie – jego ogólne samopoczucie, poziom
zmęczenia, rodzaj filmów i muzyki jakiej słucha. Należy również wspomnieć o
możliwości założenia filtrów ochrony rodzicielskiej, aby uchronić dziecko przed
szkodliwymi treściami.
Poniżej przekazuję informacje zamieszczam
dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych[5]:
• Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
• Zadbaj o to, aby
dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji
z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się
w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień
będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
• Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
• Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.
• Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.
• Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.
• Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.
• Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
• Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.
Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.
Gdzie można uzyskać pomoc[6]
W celu uzyskania
porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący
bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów).
Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich
problemach mogą dzwonić pod
nr telefonu 800 121212 (Telefon Zaufania
dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka).
Pozostałe działania MEN
W projekcie
podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, która zacznie
obowiązywać od roku szkolnego 2017/2018 podkreślono, że jedną z najważniejszych umiejętności rozwijanych
w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest m.in. sprawne
i odpowiedzialne posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi
w procesie uczenia się. Wskazano również, że szkoła podstawowa
przygotowuje uczniów do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii
informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Wyposaża
ich w kompetencje potrzebne do korzystania z różnych cyfrowych zasobów
informacyjnych, wyszukiwania i krytycznej analizy informacji, bezpiecznego
poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania
opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.
W ramach realizowanego od 1 września
2016 r. pilotażu programowania, poprzedzającego wprowadzenie w roku szkolnym
2017/2018 do podstawy programowej nauki
programowania już od pierwszego etapu edukacyjnego, prowadzony jest szereg
działań (szkolenia, warsztaty, konferencje, przygotowanie materiałów
informacyjnych i szkoleniowych) dla nauczycieli, pomagających im przygotować
się do realizacji tego zadania. Wzrost kompetencji w zakresie wykorzystywania TIK
na zajęciach pozwoli
na sprawniejsze reagowanie w przypadkach zaobserwowanego niewłaściwego
wykorzystania urządzeń cyfrowych przez uczniów.
Uprzejmie informuję, że
w ramach celu szczegółowego Nr 1 Rządowego programu wspomagania w latach
2015–2018 organów prowadzących szkoły
w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach –
„Bezpieczna+” (przyjęty uchwałą nr 89 /2015 R.M.), przez Stowarzyszenia Miasta w
Internecie i Fundację Nowoczesna Polska, jest realizowane zadanie publiczne pn.
„Poprawa kompetencji pracowników szkoły, uczniów
i ich rodziców w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni
oraz reagowania na zagrożenia”.
Zadanie polega na
opracowaniu i wdrożeniu warsztatów skierowanych
do uczniów, rodziców i nauczycieli oraz opracowania pakietów materiałów
edukacyjnych przeznaczonych dla uczniów, rodziców i nauczycieli z zakresu
bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i bezpiecznego korzystania z nowych
technologii. Realizatorzy projektu prowadzą szkolenia wyłonionych spośród
nauczycieli edukatorów prowadzących warsztaty w szkołach, rozpowszechniają
przygotowane materiały edukacyjne oraz we współpracy z kuratorami oświaty
przeprowadzają spotkania informacyjne. Warsztaty odbywają się w szkołach na terenie całego kraju oraz
dodatkowo są wspomagane działaniami
e-learningowymi prowadzonymi na internetowej platformie edukacyjnej przygotowanej
przez każdego z realizatorów zadania:
www.cyfrowobezpieczni.pl
oraz www.cybernauci.edu.pl.
W wyniku realizacji projektów przyjętych w konkursie
zostały opracowane liczne materiały informacyjno-edukacyjne z zakresu
bezpiecznego korzystania
z internetu oraz modele działań interwencyjnych.
Mając na uwadze dużą przydatność powstałych produktów także w ramach innych
projektów w działaniach wychowawczo-profilaktycznych w szkołach
i placówkach oświatowych, Ministerstwo Edukacji Narodowej zamieściło informacje
na stronie internetowej wraz z „Standardem
bezpieczeństwa online placówek oświatowych" oraz innymi
materiałami[7].
Dodatkowo, w Ministerstwie
Edukacji powstaje Zespół, którego zadaniem jest podjęcie szerokorozumianych
działań prewencyjnych na rzecz bezpieczeństwa uczniów w internecie.
Nie zapominajmy, że problemy dzieci i młodzieży, mimo że dla nas dorosłych wydają się błahe i nieistotne, dla nich mogą być bardzo poważne, niekiedy wydają się być sytuacją bez wyjścia.
Dziękując Państwu
za dotychczasowe uwrażliwianie uczniów
w zakresie bezpiecznego korzystania z zasobów internetu proszę o dalsze
działania dotyczące cyberbezpieczeństwa.
Z wyrazami szacunku
|
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Teresa Kreczmańska
- Data udostępnienia w BIP: 2017-03-24 08:50:11
- Informacja zaktualizowana przez: Teresa Kreczmańska
- Data ostatniej aktualizacji: 2017-03-24 08:50:11
- Liczba odsłon: 1813
- Historia dokumentu: